"Voor zeer persoonlijke dienstverlening aan zelfstandige ondernemers, vrije beroepsbeoefenaren, verenigingen, stichtingen en particulieren."
Lid van het Register Belastingadviseurs.
Nieuwsbrief november 2016
Drie maanden extra voor stopzetten pensioen in eigen beheer
Directeur-grootaandeelhouders (dga's) krijgen drie maanden extra de tijd om de laatste stappen te zetten die nodig zijn voor het stopzetten van de verdere opbouw van het pensioen in eigen beheer.
Vanaf 1 januari 2017 is het niet meer mogelijk om pensioen in eigen beheer op te bouwen. Als dga moet u in een korte periode nog de laatste stappen zetten om uw eigenbeheerpensioen aan te passen aan alle wijzigingen. Daar krijgt u nu drie maanden extra de tijd voor. U heeft dus nog tot en met 31 maart 2017 voor het nemen van de volgende acties:
- Het premievrij maken van het pensioen in eigen beheer.
- Het aanpassen van de pensioenbrief waarin de pensioenaanspraken met uw bv zijn vastgelegd. U moet hierin vastleggen dat de opbouw van het eigenbeheerpensioen stopt.
- De algemene vergadering (van aandeelhouders) moet een besluit nemen tot het stoppen van de opbouw van het pensioen in eigen beheer. Dit moet op tijd in de notulen zijn vastgelegd.
- Het eventueel terughalen naar eigen beheer van een extern opgebouwd pensioendeel.
- Ingeval van een extern verzekerd nabestaandenpensioen, de pensioenbrief aanpassen. Hierin moet worden vastgelegd dat de aanspraak op het nabestaandenpensioen ongewijzigd doorloopt bij de externe verzekeraar.
- Eventueel aanpassen van een door de bv afgesloten risicoverzekering ter afdekking van het overlijdensrisico.
Let op!
Deze acties zijn noodzakelijk om te voorkomen dat uw pensioenaanspraak niet meer wordt gezien als pensioen. In dat geval wacht u namelijk een forse afrekening. U bent dan loon-heffing verschuldigd van maximaal 52% over de commerciële waarde van het opgebouwde pensioen die is aanzienlijk hoger dan de waarde van de pensioenaanspraak op de fiscale balans van de bv en u betaalt 20% revisierente.
Informatieplicht dga bij afkoop of omzetting pensioen
Maakt u in 2017, 2018 of 2019 gebruik van de mogelijkheid om uw in eigen beheer opgebouwd pensioen af te kopen of om te zetten in een oudedagsverplichting? Dan moet u daarover verplicht informatie aanleveren bij de Belastingdienst. Om welke informatie het gaat, is recent bekendgemaakt.
Nog een kleine twee maanden en dan is de afschaffing van het pensioen in eigen beheer een feit, mits de Tweede en Eerste Kamer hiermee instemmen. Voor het reeds in eigen beheer opgebouwde pensioen heeft u in 2017, 2018 en 2019 drie mogelijkheden:
- Het pensioen tegen fiscale waarde afkopen met een belastingkorting.
- De fiscale pensioenaanspraak omzetten in een oudedagsverplichting.
- Het pensioen in eigen beheer ongewijzigd laten. Verdere opbouw is vanaf 2017 echter niet meer mogelijk.
Kiest u straks voor afkopen van uw pensioen in eigen beheer of het omzetten in een oudedagsverplichting, dan moet u dit met een speciaal informatieformulier doorgeven aan de Belastingdienst. Dit informatieformulier is momenteel in de maak. Inmiddels is in concept al wel bekendgemaakt welke informatie u moet aanleveren. Het gaat om de volgende gegevens:
- persoonsgegevens (zoals naam en burgerservicenummer) van uzelf en uw eventuele (ex-) partner,
- gegevens van uw bv waarin het pensioen in eigen beheer is ondergebracht,
- de door u gemaakte keuze: afkoop of omzetten van de fiscale pensioenaanspraak,
- het tijdstip van de afkoop of omzetting,
- de fiscale balanswaarde van de pensioenaanspraak op vier verschillende momenten: 1 januari 2015, 31 december 2015, 31 december 2016 en op het moment van afkoop of omzetting,
- bij omzetting in een oudedagsverplichting: of u samen met uw partner afspraken heeft gemaakt over de verdeling van deze oudedagsverplichting ingeval van echtscheiding.
U moet de informatie aanleveren binnen één maand na de afkoop van het opgebouwde pensioen in eigen beheer, dan wel de omzetting van het eigenbeheerpensioen in een oudedagsverplichting. Het speciaal hiervoor bestemde informatieformulier moet zowel door u als uw (ex-)partner zijn ondertekend. Met deze ondertekening stemt uw (ex-)partner voor de Belastingdienst in met de afkoop of de omzetting.
Het is belangrijk dat u op tijd, dus binnen één maand na het tijdstip van afkoop of omzetting, aan uw informatieplicht voldoet, anders beschouwt de Belastingdienst uw pensioenaan-spraak als 'onzuiver', met alle vervelende gevolgen van dien. U moet dan belasting betalen over de commerciële waarde van de pensioenaanspraak en u bent ook nog eens 20% revisierente verschuldigd.
Lage lonen? De overheid betaalt vanaf 2017 mee!
- het gemiddelde uurloon van uw werknemer bedraagt minimaal 100% en maximaal 125% van het wettelijk minimumloon (WML) voor een 23-jarige,
- uw werknemer heeft minimaal 1248 verloonde uren in het kalenderjaar,
- uw werknemer heeft de AOW-gerechtigde leeftijd nog niet bereikt.
U kunt ook in aanmerking komen voor het LIV voor een werknemer die jonger is dan 23 jaar. Het gemiddelde uurloon van deze werknemer moet dan echter wel minimaal 100% en maximaal 125% van het wettelijk minimumloon voor een 23-jarige bedragen.
Eindheffingsbestanddelen tellen niet mee voor de vaststelling van het jaarloon. Dit betekent dat vergoedingen en verstrekkingen die u onderbrengt in uw vrije ruimte voor de werkkosten-regeling niet van invloed zijn op het recht op LIV.
Een werknemer die in de loop van het jaar bij u dienst komt voldoet mogelijk niet aan de minimaal vereiste 1248 uren. Voor deze werknemer bestaat dan in het jaar van indienst-treding geen recht op LIV. Voldoet diezelfde werknemer het volgende jaar wel aan de minimaal vereiste 1248 uren, dan bestaat in dat jaar wel recht op LIV (mits uiteraard voldaan is aan de overige voorwaarden).
Het LIV bestaat uit een vast bedrag per verloond uur. Er geldt een maximaal bedrag per jaar volgens de volgende table:
Hoogte loon | Gemiddelde uurloon 100% tot 110% van het WML (€ 9,50 tot en met € 10,45) | Gemiddelde uurloon 110% tot 125% van het WML (meer dan € 10,45 tot en met € 11,87) |
Vast bedrag per verloond uur | € 1,01 per uur | € 0,51 per uur |
Maximale hoogte LIV |
€ 2.000 per jaar | € 1.000 per jaar |
Tip:
Het uurloon is in de WML afhankelijk van een fulltime werkweek in een onderneming. Voor het LIV wordt uitgegaan van het uurloon bij een fulltime werkweek van 40 uur. Betaalt u het minimumloon maar geldt binnen uw bedrijf een 36-urige werkweek, houd er dan rekening mee dat het uurloon voor het LIV dan al boven de 110% van het wettelijk minimumloon zit. In plaats van een vast bedrag van € 1,01 per uur heeft u dan maar recht op € 0,51 per uur.
Houd er rekening mee dat u het LIV over 2017 pas in de tweede helft van 2018 van de Belastingdienst zult ontvangen. Voor het te gelde maken van het LIV hoeft u zelf geen actie te ondernemen. U hoeft dus geen apart verzoek te doen. Voor 15 maart 2018 ontvangt u van het UWV een overzicht van werknemers die voldoen aan de voorwaarden voor het LIV. Het UWV baseert zich hierbij op de gegevens uit de loonaangiften zoals die uiterlijk op 1 februari 2018 zijn ingediend.
Let op!
De in de loonaangiften aanwezige gegevens vormen de basis voor de vaststelling van het recht op het LIV. Zorg daarom dat deze gegevens voor 1 februari 2018 juist en volledig zijn opgenomen in de loonaangiften.
Hoewel het LIV dus al vanaf 2017 geldt, heeft u hier pas vanaf de tweede helft van 2018 daadwerkelijk profijt van.
Aftrek onzelfstandige werkruimte van huurwoning verdwijnt
De Hoge Raad heeft in de uitspraak niet aangegeven of ook recht op aftrek van kosten bestaat voor met de werkruimte samenhangende kosten. Denk daarbij aan de kosten van de inrichting, verzekeringen, de OZB en dergelijke. Uit eerdere rechtspraak is echter af te leiden dat een evenredig deel hiervan ook in aftrek komt. Dit is dus nog niet door de Hoge Raad bevestigd.
Het aanmerken van het huurrecht als ondernemingsvermogen doet u in de eerste aangifte waarbij dit speelt. Dit betekent dat u dit doet in het jaar waarin de huur aanvangt of in het jaar waarin uw onderneming start. Staat de aangifte inkomstenbelasting over dat jaar nog niet definitief vast, dan kunt u nog gebruik maken van de aftrekpost, ook met terugwerkende kracht. De staatssecretaris heeft al aangegeven dat in gevallen waarin de aangifte wel al definitief vaststaat, het niet meer mogelijk is alsnog het huurrecht als ondernemingsvermogen te etiketteren. U kunt dan geen gebruik meer maken van de aftrekpost in 2016 en eerdere jaren. Onder bijzonder omstandigheden kan dit anders zijn. Overleg hierover met onze adviseurs.
De aftrek kan alleen worden toegepast door IB-ondernemers en resultaatgenieters met een huurwoning. Ondernemers met een koopwoning of dga’s met een huurwoning kunnen geen beroep doen op het arrest van de Hoge Raad. Zij kunnen overigens wel gebruik maken van de fiscale faciliteiten die al jaren gelden voor de zelfstandige werkruimte. Neem voor de exacte voorwaarden contact op met onze adviseurs.
Tip:
Betreft het een zelfstandige werkruimte die voldoet aan de daarvoor gestelde criteria dan blijft aftrek mogelijk, ook in 2017. Neem voor de exacte voorwaarden van de aftrek van een zelfstandige werkruimte contact op met onze adviseurs.
Nieuwsberichten
Goed nieuws voor particuliere eigenaren van monumentenpanden. De fiscale aftrek voor het onderhoud van monumentenpanden blijft in 2017 toch bestaan. Het plan van het kabinet om deze aftrekpost in de inkomstenbelasting te schrappen en te vervangen voor een subsidieregeling, is uitgesteld. Van afstel is echter geen sprake. Het is de bedoeling dat deze aftrekpost van 80% voor de onderhoudskosten van monumentenpanden wordt vervangen door een subsidieregeling voor onderhoud. Die onderhoudsregeling zal de komende tijd op bepaalde punten nog worden aangepast.
Vanaf heden kunnen opdrachtgevers, opdrachtnemers en andere belanghebbenden knelpunten met modelovereenkomsten digitaal melden bij de overheid. Het meldpunt is geopend om zicht te krijgen op onbedoelde effecten op de arbeidsmarkt als gevolg van afschaffing van de VAR en de invoering van modelovereenkomsten. De knelpunten worden door de ministeries van Financiën en SZW geïnventariseerd en daarna samen met branche- en belangenorganisaties opgepakt. Meldingen kunnen gedaan worden via een online digitaal formulier dat u vindt op www.meldpuntdba.nl. Anonieme meldingen zijn niet mogelijk.
De aftrek voor bepaalde zakelijke kosten zoals een zakenlunch, een receptie of congressen en seminars gaat vanaf 2017 omhoog van 73,5% naar 80%. Deze wetswijziging is recent bij de Tweede Kamer ingediend. De verhoging van de aftrekmogelijkheid van deze zogenaamde 'gemengde kosten' geldt alleen voor IB-ondernemers en resultaatgenieters.
Het gaat om de volgende in aftrek beperkte kosten en lasten die verband houden met:
- voedsel, drank en genotmiddelen,
- representatie, waaronder recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak,
- congressen, seminars, symposia, excursies, studiereizen en dergelijke.
Het is al langer bekend dat de AOW-leeftijd de komende jaren omhoog gaat. Op dit moment staat al vast wat de AOW-leeftijd dit jaar en in de komende vijf jaar is.
2017 65 jaar en negen maanden
2018 66 jaar
2019 66 jaar en vier maanden
2020 66 jaar en acht maanden
2021 67 jaar
Bent u zelfstandig ondernemer en bent u weinig btw verschuldigd? Dan komt u in aanmer-king voor de kleineondernemersregeling. U betaalt dan minder of geen btw aan de Belastingdienst. Deze regeling wordt wellicht vervangen door een facultatieve vrijstelling die gerela-teerd is aan de omzet.
Disclaimer
Hoewel bij het samenstellen van de inhoud van deze site de uiterste zorg is nagestreefd, wordt iedere aansprakelijkheid uitgesloten voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van informatie die op of via deze site (links) beschikbaar is.
Although at composing the contents of this site the extreme care has been pursued, every liability is excluded for inadequacies, incompletions and possible impact of acting on the basis of information which is on or by means of this site (links) available.